Vår kursdeltagare Amy, som började hos oss i augusti förra året, har nyligen fått anställning på Ikea. Hon kommer att arbeta som kökssäljare på deras varuhus i Älmhult och till vår stora glädje säger hon att ”utan er hade jag aldrig fått jobbet”. Vi har gjort en intervju med Amy som ni kan läsa här nedan.

  • Hur fick du jobbet? Hjälpte utbildningen dig att få det här jobbet?

Ikea har alltid för mig varit ett förstahandsval när det gäller möbler och inredning. Ju längre utbildningen gick desto mer kände jag att jag ville söka mig till Ikea efter avslutad utbildning. Genom utbildningen så kände jag att jag har fått alla grunderna och all kunskap som behövs för att jobba som säljare inom inredning.

Jag sökte en tjänst via hemsidan där jag skickade in mitt cv och personliga brev, efter en vecka blev jag kallad på grupp intervju och bara efter en vecka så ringde de mig och sa att jag hade fått tjänsten som säljare på köksavdelningen på Ikea handla hemma.

  • Berätta om dina arbetsuppgifter, vad får du göra? Hur ser en dag ut?

När jag kommer till jobbet så startar vi alltid med en stor samling med hela säljteamet, där går vi igenom dagen innan och även dagen vi har framför oss. Vid halv nio sitter alla vid sina skrivbord och möter kunderna via telefon eller mail. Min huvudsakliga uppgift är att guida alla kunder som ringer och har frågor om sitt kök, vill rita upp ett kök eller vill beställa ett kök som redan är ritat. Eller så fortsätter jag på ett redan pågående ärende, som kan vara att rita upp en bänkskiva eller göra ändringar i ett kök. Vi har väldigt mycket personlig kontakt med kunden vilket är väldigt uppskattat. Om vi inte har tidsbokningar med kunder sitter vi alltid tillgängliga via telefon, beredda på att svara på frågor eller komma med inspiration och tips.

  • Hur mycket känner du att utbildningen hjälper dig i ditt arbete?

Jag skulle säga att utbildningen hjälper mig väldigt mycket i mitt arbete. Allt jag har lärt mig genom utbildningen kommer till nytta hela tiden. Att kunna ljussättning, färgsättning, olika stilar, feng shui med mera är både en fördel för mig och för kunden. Just nu jobbar jag bara med kök men enligt mig är det husets hjärta och jag använder mina kunskaper som utbildningen gett mig varje dag.

img_6410

Amy (längst till höger) & hennes nya kollegor 

  • Vad har du mest nytta av från utbildningen, sett till dina arbetsuppgifter?

Det är att få till helheten och den röda tråden genom köket och matplatsen. Jag använder mig mycket av mina kunskaper inom färgsättning, ljussättning och inredningsstilar.

  • Vad är det bästa och roligaste med ditt arbete?

Det roligaste med mitt arbete är att få hjälpa kunden med att rita upp deras dröm-kök och förverkliga drömmar som kunderna har. Finns ingen bättre än riktigt nöjda kunder och vara med på vägen till deras dröm-kök.

Det bästa med mitt arbete är att jag får jobba med det jag älskar, inredning! Det är roligt att ständigt utvecklas och utmanas inom inredning och framför allt inom kök som är en så viktig del i ett hem. Ikea handla hemma är en fantastik arbetsplats där personalen behandlas oerhört bra. Jag har helt suveräna kollegor och det är en fröjd att komma till jobbet (även på en helg).

  • Vad var det som gjorde att du vågade ta steget och satsa på en inredningsutbildning?

Efter att ha jobbat nästan sex år som frisör och kämpat med eksem på händer så kände jag att det var dags att göra något annat. Inredning har alltid varit ett stort intresse så det kändes väldigt naturligt att söka sig åt det hållet. Jobben inom inredning är många och konkurrensen är hård därför kände jag att jag ville bli klokare och öka mina chanser till jobb genom att utbilda mig inom inredning. Genom utbildningen har jag hittat vad jag tycker är roligt och vad jag brinner för. Utbildningen har gett mig en fantastisk grund att stå på i mitt fortsatta jobb inom inredning.

Vi önskar såklart Amy stort lycka till på nya jobbet!

Vill du också göra din dröm till verklighet? – Vi har inredningskurser för alla.

IMG_0074

Posted by:inredarna

Kommentera

