Ann Lilian Olofsson är en av våra duktiga kursdeltagare som läser en inredningsutbildning hos oss. Hon är nu ute på praktik och är just nu hos ÖoB och inreder ytor/miljöer i butiken. Följ med i vår intervju med Ann nedan:

– Hur fick du din praktikplats?
Vi har en väldigt ny och fräsch ÖoB butik i Kiruna, så jag ringde Butikschefen Camilla och frågade om de hade någon Dekoratör, och om de överhuvudtaget jobbade med butiksskyltning. Hon sa att personalen utförde samtliga arbetsmoment i butiken och att de i mån av tid även skyltade till viss del. Hon var positivt inställd och tyckte det skulle vara skoj, så jag fick prova på.

– Beskriv dina arbetsuppgifter – hur ser en dag ut?
Jag började mitt i trädgårdssäsongen, så det har bl.a. rört sig om att inreda en Paviljong (som fick ett “after dinner med vin” tema). Trädgårdsavdelningen med möbler etc. har också fått sig en touch. Nu senast gällde det ett “grill” tema ang. kommande Grill VM i Sverige. ÖoB anordnade en intern tävling för bästa monter, men till största delen handlar det om att marknadsföra Grillar med alla dess tillbehör. Men jag kan också delta i vanligt förekommande butiksarbete.

_DSC3993 kopia

– Vad är det bästa med praktiken tycker du?

Det bästa är att jag får arbeta med det jag älskar och att Butikschefen inkl. personalen är så positiva till det jag gör. Att arbeta som dekoratör/stylist på ett varuhus som ÖoB är helt suveränt för mig, då jag ser ideér i alla produkter. Variationen i skyltningarna är stor pga det stora och ständigt skiftande sortimentet.

– Vad hade du för förväntningar på praktiken? Uppfyllde det dina förväntningar?
Mina förväntningar stämmer ganska väl med det jag får göra.

– Vad är det roligaste du fått göra?
Det är Grillmontern, men ideérna är många och jag jobbar på en ny som handlar om Olivoljor, kryddor, mat mm på livsmedelsavdelningen och som jag hoppas få genomföra.

– Är detta något du skulle kunna tänka dig att arbeta med efter utbildningen, eller vad har du för mål & drömmar arbetsmässigt?

Mitt mål med utbildningen har hela tiden varit att arbeta som Dekoratör/Inredare i butik. Jag har haft egen Antik & Heminredningsbutik i många år och kommit fram till att Inredningsmomentet är det absolut roligaste.
Nu är utbudet av Heminredning litet i Kiruna men jag har ideér. Mitt kommande arbete behöver inte enbart handla om heminredning, jag skulle även kunna tänka mig att arbeta som konsult och hyra ut mina tjänster i många olika branscher.

Idag har många större butiker lagt ut dekoratörens/inredarens arbetsuppgifter på personalen, som många gånger inte kan/saknar tid, eller överhuvudtaget inte är intresserad av att styla och bygga upp säljande miljöer. Och det tycker jag är synd, för en säljande monter skapar merförsäljning, så jag får träna på att sälja in mina ideér. Hade varit jätteskoj att ha en egen Inredningsbyrå som säljer in tjänster. I en drömvärld så kanske jag t.o.m kan ha en delägare/anställd samt jobba med fasta kunder och ta ansvar för hela inredningsbiten som varierar efter säsong.

– Vad har du för tips till andra som ska ut på praktik?
Prova på! Jag har varit intresserad av heminredning i hela mitt vuxna liv, men genom att prova på att inreda många olika miljöer, så tränar man upp sin förmåga och känsla för hur saker hör ihop. En duktig inredare ska kunna trolla oavsett vad man inreder!

– Vad tror du om arbetsmöjligheter efter avslutad praktik?
Jag tror att det beror på, hur mycket jag kan “sälja in”. Här i Kiruna handlar det nog mycket om att göra butiksägare medvetna om mervärdet av att bygga upp säljande miljöer. Det finns hur mycket som helst att göra på den här fronten =) enligt min åsikt.

– Hur viktigt är det att göra praktik för ökad insikt i branschen tycker du? Känner du att du fått mer ”kött på benen” nu?
Ja men absolut! Det handlar ju om att bygga upp ett kontaktnät och att få praktisera ger ju en möjlighet att komma ut och visa vad man kan. Jag anser också att det är viktigt att “lyfta upp” inredaryrket, speciellt här uppe, då jag känner att den delen är eftersatt.

Ta tillvara på möjligheten att praktisera, det ger en möjlighet att komma ut och visa vad man kan

samtidigt som man knyter kontakter och får in en fot i branschen. 

IMG_0074

Publicerat av:inredarna

Lämna en kommentar